Держлісагентство підтримує вітчизняного товаровиробника і реалізує необроблену деревину українським виробникам в пріоритетному порядку.
5 листопада відбудеться засідання робочої групи з питань напрацювання змін щодо діючого положення "Про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини". Одна з ключових проблем лісового господарства в цьому році - невиконання своїх зобов'язань з купівлі деревини з боку деревообробників.
Так, будівельного лісу дуба продано 75%, ясена 0%, пиловника дуба - 90%, ясена - 93%, техсировини для виробництва продукції виробничо-технічного призначення дуба - 84%, ясена - 58%, балансів дуба - 0%, ясена - 0%. Інформація щодо реалізації лісопродукції на аукціонних торгах в розрізі сортиментів та порід розміщена на офіційному сайті Держлісагентства України.
На аукціони 3 кварталу було виставлено 70,7 тис. кбм пиловника дуба, продано 59,7 тис. кбм, або 84%, фактично вибрано споживачами 38,5 тис. кбм, або 54% від виставлених обсягів. Таким чином, залишились не придбаними 32,2 тис. кбм зазначеного сортименту. З метою недопущення втрати технічних якостей цінних сортиментів під час тривалого зберігання на складах, лісогосподарські підприємства, у відповідності до вимог пункту 1.5. Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, нереалізований на аукціонах пиловник дуба, реалізували по прямих договорах, в тому числі і на експорт, за цінами не нижчими від тих, що склалися на останньому аукціоні.
У відповідності до зазначеного вище Положення, аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж. На торги виставляється вся необроблена деревина, яка буде заготовлена в певному кварталі на рубках головного користування та від поліпшення якісного складу лісів, шляхом рубок формування і оздоровлення лісів, згідно обсягів запроектованих лісовпорядкуванням та за результатами обстеження постійними лісокористувачами.
На біржові аукціонні торги з продажу необробленої деревини заготівлі 1-3 кварталів 2014 року, лісогосподарськими підприємствами було виставлено 5729 тис. кбм лісопродукції. В тому числі на загальні аукціони було виставлено 3293 тис. кбм, виявили бажання придбати 2346 тис. кбм, що становить 71% від виставлених обсягів, фактично викуплено 1925 тис. кбм, або 58 %.
На спеціалізовані торги було виставлено 2436 тис. кбм, реалізовано 1168 тис. кбм деревини або 48% від виставлених обсягів, фактично вибрано - 960,3 тис. кбм, або 39%.
Таким чином, споживачі внутрішнього ринку відмовилися купувати у лісогосподарських підприємств в 1-3 кварталі 2 млн. 843,7 тис. кбм деревини.
У відповідності до пункту 1.5. Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, не реалізована на товарних біржах необроблена деревина реалізується підприємствами - постійними лісокористувачами по прямих договорах за цінами не нижчими від тих, що склались на останньому аукціоні.
Враховуючи зазначену норму Положення, держлісгоспи здійснювали поставку деревини по прямим договорам, в тому числі і на експорт, що дало змогу забезпечити надходження валюти в державу на суму близько 177 млн доларів, забезпечити роботою та заробітною платою п'ятдесят тисяч громадян України, сплатити податки на суму 725 млн. грн. та 601 млн грн. Єдиного соціального внеску.
За 2013 рік лісогосподарськими підприємствами було реалізовано продукції на суму 4,9 млрд грн. без ПДВ, в тому числі 2,9 млрд грн. на внутрішній ринок та 2 млрд грн. на експорт. За 9 місяців 2014 року реалізовано продукції на суму 5,0 млрд грн., що на 0,9 млрд грн. або 22% більше ніж за відповідний період минулого року. В тому числі на внутрішній ринок поставлено продукції на суму 2,9 млрд грн., на експорт на суму 2,1 млрд грн.
На аукціонах 4 кварталу 2014 року, які проводились в серпні-вересні поточного року, споживачі могли придбати всі виставлені об'єми пиловників хвойних та твердолистяних порід та підписати відповідні біржові угоди.
На аукціони 4 кварталу було виставлено 1907,6 тис. кбм деревини, в тому числі на загальні аукціони 1097,9 тис. кбм, з яких виявили придбати 784,5 тис. кбм, або 72%, станом на 17.10.2014р відвантажено 103,6 тис. кбм, або 9,4% від виставленого обсягу, на спеціалізовані аукціони було виставлено 809,7 тис. кбм, продано 455,8 тис. кбм, або 56%, станом на 17.10.2014р відвантажено 78,2 тис. кбм, або 9,7%. Якщо фактичне придбання деревини в 4 кварталі поточного року буде проводитись такими темпами, не реалізованою може лишитись біля 940 тис. кбм деревини.
В цілому на квартальні аукціони 2014 року було виставлено 7636,6 тис. кбм деревини, що на 227,6 тис. кбм більше ніж в 2013 році.
Крім того, лісогосподарські підприємства проводять реалізацію непридбаної на квартальних торгах деревини та деревини, яка заготовлюється під час не передбачених планами рубок на додаткових аукціонах. Так, на додаткові торги 2014 року було виставлено 411 тис. кбм деревини, споживачі виявили придбати тільки 178 тис. кбм, або 43%. Додаткові торги в 2014 році проводились у Вінницькому (24.02.2014; 17.06.2014), Житомирському (17.02.2014), Закарпатському (27.06.2014; 15.10.2014), Львівському (14.02.2014; 26.06.2014; 24.07.2014), Кіровоградському (23.09.2014), Рівненському (22.01.2014), Тернопільському (21.02.2014; 29.05.2014), Харківському (04.07.2014), Херсонському (27.01.2014), Хмельницькому (18.02.2014), Чернігівському (31.07.2014) облуправліннях.
Зазначені цифри вказують, що на аукціони виставляється достатня кількість деревини для задоволення потреб вітчизняних деревообробних підприємств, проте вони не мають достатніх фінансових та виробничих потужностей для купівлі всієї деревини, яку заготовляють лісгоспи Держлісагентства.
Незважаючи на це, деякі лобісти, зокрема Всеукраїнська асоціація деревообробних підприємств, намагаються заборони експорт лісу-кругляку, позбавляючи державу експортної виручки, залишаючи без роботи десятки тисяч людей, змушуючи лісгоспи працювати в збиток і позбавляючи місцевий та державний бюджети, Пенсійний фонд доходів.
Більш того, можлива заборона експорту лісу-кругляку стане порушенням зобов'язань України перед Світовою організацією торгівлі - Україна взяла на себе зобов'язання, згідно яких заходи по обмеженню експорту застосовуватимуться у повній відповідності з нормами та правилами СОТ.
У відповідності до статті ХІ:1 Генеральна угода з тарифів і торгівлі 1994 року, встановлене загальне правило, згідно з яким будь-які заборони чи обмеження експорту чи продажу на експорт будь-якого товару, призначеного для ввезення на територію будь-якої іншої сторони (зокрема квоти, експортні ліцензії або будь-які інші заходи), крім мит, податків або інших зборів, застосовуватись не повинні. Йдеться, насамперед, про ст. XXVIII bis Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, в якій зазначається, "що мита часто являють собою серйозні перешкоди для торгівлі; а отже, переговори на взаємній та взаємовигідній основі, спрямовані на значне зниження загального рівня тарифів та інших зборів на імпорт та експорт ..., мають велике значення для розширення міжнародної торгівлі".
Крім того, пропозиції щодо запровадження ставок експортного мита на лісопродукцію суперечать міжнародно-правовим зобов'язанням України, нормам угоди про Асоціацію з ЕС та Європейською асоціацією вільної торгівлі.
Відповідно до ст. 2.4 Угоди про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ від 24 червня 2010 р., ратифікованої Законом України від 7 грудня 2011р. № 4091-VI, з набранням чинності цією Угодою Сторони повинні скасувати всі мита та еквівалентні миту податки і збори на експорт товарів, в тому числі і на лісопродукцію. Причому жодні нові мита та еквівалентні миту податки і збори на експорт не будуть запроваджені стосовно товарів, що експортуються з митної території однієї Сторони на митну територію іншої Сторони.
Відповідно до ст. 7 Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія від 18 січня 2001 р., ратифікованої Законом України від 5 липня 2001 р. № 2599-ІІI, жодні нові мита на експорт або збори, що мають еквівалентний характер, не вводитимуться у торгівлю між договірними сторонами. Причому на момент набуття цією Угодою чинності згідно зі Статтею 38 договірні сторони скасують мито на експорт та збори, що мають еквівалентний характер, у відносинах між собою.
Згідно зі ст. 2 Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 р., який був ратифікований Законом України від 30 липня 2012 р. № 5193-VI, Сторона не застосовує мита та інших платежів, еквівалентних миту, стосовно експорту товару, призначеного для митної території іншої Сторони, та/або імпорту товару, що походить з митної території іншої Сторони.
Проте Державне агентство лісових ресурсів України усвідомлює необхідність обмеження експорту необробленої деревини цінних порід. Так, Держлісагентство ініціювало лист Мінагрополітики України від 03.11.2014р. № 37-49-9/16925 на адресу Мінекономрозвитку України щодо обмеження експорту пиловника дубового у відповідності з нормами і правилами СОТ та окремих міжнародних угод про зону вільної торгівлі.
Прес-служба Державного агентства лісових ресурсів України