Євросоюз відклав виділення 600 млн євро фіндопомоги. Одна з причин – чинний у нас мораторій на вивіз деревини. Експерти кажуть, що під виглядом дров з України вагонами вивозили дорогі дуб та ясен, а потім європейські бізнесмени відправляли до нас уже дорогі меблі і папір, зроблені в ЄС. Наживаються на такому бізнесі як прикордонники, чиновники, так і європейські фірми.
Найчастіше рубають ліс у Карпатах, Рівненській, Волинській, Житомирській, Чернігівській та Київської областях. Лисіють і цілі гектари на вотчині президента – в Брацлавському лісництві на Вінниччині. За статистикою, тільки вирубка лісу браконьєрами за перше півріччя 2016 року зросла майже на третину, через що Україна за цей час втратила 74 млн грн. Однак це лише 10% від загальної кількості. За словами директора Київського еколого-культурного центру Володимира Борейка, 60% вирубки лісу проводять цілком легально – чиновники в обхід закону рубають ліс понад норми під виглядом санітарних рубок.
«У документах вказується, що вирубка – це боротьба з шкідниками, причому скільки завгодно, хоча вони були завжди і великих втрат деревам не несуть. Такі вирубки мають офіційний статус, і під цим приводом за кордон вивозиться більшість рідкісних порід», – говорить Борейко.
«Самовільна рубка здійснена між лінією державного кордону та контрольної смугою, доступ до яких обмежений. З української сторони під’їзні шляхи та доступ відсутні, тому незаконно зрубана деревина переправлялася через лінію кордону на словацьку територію, в результаті чого державі завдано збитків на суму 12,6 млн грн», – розповіла нам спікер департаменту Юлія Давидова.
У Кабміні, за словами Борейка, вже очікують підпису оновлені санітарні норми. За ним будуть заборонені масові рубки в заповідниках і національних парках, на яких і наживалися чиновники. Крім того, за кожну санітарну вирубку лісу в лісових господарствах повинні будуть відкрито відзвітувати.
Зараз на залізничних коліях в Закарпатті стоять до ста вагонів з цінним деревом – ясенем, дубом. Хоча за документами в вагонах – лише дрова і пелети. За словами спікера Закарпатської ОДА Ярослава Галаса, зараз таких вагонів залишилося близько сотні.
«За цей час через Чоп проїхали всього кілька вагонів з кругляками сосни, яку можна вивозити. Це ті вагони, які переправляли з інших областей. Перевірка показала, що під виглядом паливного матеріалу в Італію, Румунію, Австрію, Чехію вивозили чотирьох- і шестиметрові колоди лісу. Коли почали з’ясовувати, в які фірми поставлявся ліс, то виявили, що там чекали технічну деревину для виготовлення паперу», – розповів Галас. За його словами, за такою ж схемою ліс зараз вивозять через Львівську і Чернівецьку області цілими вагонами.
Вирубка лісів – прибутковий бізнес, в якому беруть участь всі сторони, від лісництв до прикордонників і іноземних фірм. Неофіційно з лісником можна домовитися нарубати «дров» всього за 200 грн з машини. А ось якщо переправити за кордон, то заробітки будуть в рази більше, адже наші дерева там на вагу золота. «Якщо вагон паливної деревини коштує мінімум 1600 євро, то ділової (бук, дуб) разів в десять дорожче», – розповіло нам джерело в Закарпатті.
За словами еколога Володимира Борейка, вартість одного стовбура трьохсотлітнього дуба за мінімальними розцінками – від 1 млн грн, за цю ціну зараз можна купити скромну квартиру в Києві. За словами експертів, найменш цінні хвойні породи, їх використовують для технічних або столярних робіт, та й то вкрай рідко. В основному женуться за дубом, ясенем, буком, явором (рідкісна порода клена. – Авт.) – З них за кордоном виготовляють дорогі меблі.
За словами економіста Олександра Охрименка, країнам Євросоюзу вигідніше купувати у нас кругляк, ніж вже оброблені дошки.
«У них є можливість переробити ліс самостійно, виготовити з нього меблі і потім нам же їх продати. Цей бізнес нам нав’язують навмисно, оскільки ніхто не хоче втрачати прибуток», – говорить він.
Джерело: finance.ua