
Явище незаконних рубок в Албанії продовжує викликати занепокоєння не тільки на національному, а й на міжнародному рівні. Незважаючи на ініціативи албанського уряду, спрямовані на боротьбу з цією проблемою, вкорінена система корупції та присутність злочинних організацій не дозволяють досягти значних результатів. Високий попит на цінну деревину на європейських ринках, зокрема в Італії, ще більше погіршує ситуацію.
У 2016 році уряд Албанії запровадив мораторій для боротьби з незаконними рубками, але його вплив виявився обмеженим. Насправді, тиск міжнародного попиту на деревину продовжує стимулювати незаконну вирубку лісів. Контрольні операції, коли вони проводяться, часто не призводять до ефективних засуджень, що сприяє увічненню проблеми.
Останні директиви ЄС спрямовані на скорочення торгівлі нелегальною деревиною, але можуть мати непередбачувані наслідки. Стратегії, які можуть підштовхнути малих підприємців до рук злочинних організацій і відштовхнути їх від легальних ринків через конкуренцію та економічні обмеження. Щоб уникнути такого сценарію, вкрай важливим є більш комплексний підхід, що передбачає не лише суворе регулювання, але й економічні стимули для сталого розвитку. Стимули, які могли б допомогти забезпечити дотримання невеликими компаніями нормативних вимог без необхідності звертатися до нелегальних схем.
Участь кримінальних структур у торгівлі деревиною є значною проблемою. Системна корупція перешкоджає ефективній роботі контролю, а порушники рідко стикаються зі стримуючими правовими наслідками. Для вирішення цих проблем експерти пропонують суттєво збільшити ресурси, виділені на нагляд та забезпечення дотримання чинного законодавства, а також докласти комплексних зусиль для зменшення попиту на деревину з несертифікованих джерел.
Додатковим критичним аспектом цього питання є постійний інтерес і попит на якісну деревину з боку європейського ринку, зокрема, італійських покупців, на якісну деревину. Цей попит не лише підживлює нелегальні рубки, але й сприяє розширенню добре організованих злочинних мереж, які керують нелегальною пропозицією, створюючи замкнене коло, яке важко розірвати.
Неефективність мораторію 2016 року та зростаючий тиск на міжнародному ринку підкреслюють нагальність більш цілеспрямованих і конкретних рішень. Міжнародна співпраця та спільна відповідальність між країнами-імпортерами та країнами-експортерами деревини є ключовими для побудови ефективної відповіді на незаконні рубки. Крім того, дії, спрямовані на сприяння економічному розвитку місцевих громад через стале управління лісами, можуть стати реальною альтернативою незаконним рубкам.
Нарешті, необхідно посилити координацію між ініціативами Албанії та політикою ЄС. Тільки завдяки посиленню міжнародного співробітництва та суворому моніторингу бізнес-практик можна досягти конкретних результатів у боротьбі з неконтрольованими та незаконними рубками.