У 2023 році на будівництво та ремонт лісових доріг на Волині та Рівненщині було витрачено майже 35 мільйонів гривень. Цього року заплановано спрямувати на ці потреби 213 мільйонів гривень. Головними підрядниками стали відома львівська фірма та підприємства, пов’язані з волинськими політиками Ігорем Палицею та Степаном Івахівим.
Хто і де будує лісові дороги на Волині, і яка від них користь, дослідив Центр журналістських розслідувань «Сила правди».
Минулого року державне підприємство «Ліси України» оголосило про будівництво 500 кілометрів нових лісових доріг, з яких 180 км припадає на Поліський лісовий офіс. Важливість таких доріг обґрунтовують їх багатофункціональністю та оборонним значенням в умовах війни. Лісові дороги також служать для забезпечення виконання господарських та економічних показників підприємства.
За інформацією ДП «Ліси України», у 2023 році на будівництво та капітальні ремонти лісових доріг в межах Поліського лісового офісу було витрачено 34,9 мільйона гривень. У 2024 році на ці потреби планується витратити 213 мільйонів гривень, з яких 117 млн. грн. підуть на капітальне будівництво доріг, а 96 млн. грн. – на капітальний ремонт.
На території Волині та Рівненщини планується збудувати та відремонтувати 190 кілометрів лісових доріг. Зокрема, у «Ківерцівському лісовому господарстві» хочуть відремонтувати 19,7 кілометра, в Костопільському лісгоспі збудувати 19,3 кілометра, а в «Любешівському лісовому господарстві» – лише 2,3 кілометра.
На питання, чому під час війни будують лісові дороги, у Поліському лісовому офісі відповіли, що їх необхідність обґрунтовується логістикою і зниженням собівартості заготівлі деревини. Лісові дороги також слугують для боротьби з пожежами та мають соціальне значення для місцевих громад.
Щодо вартості будівництва, зазначається, що будують технічні лісові проїзди, які дешевші за автомобільні дороги, і витрачають на це власні кошти підприємств.
У 2024 році нових тендерів на будівництво та ремонти лісових доріг не оголошували, роботи продовжуються за тендерами 2023 року. Головними підрядниками стали три фірми, дві з яких пов’язані з волинськими політиками Ігорем Палицею та Степаном Івахівим. Зокрема, львівська компанія «Вельт капітал» отримала підрядів на 63,6 мільйона гривень, ковельська фірма «Волиньдорбуд» – на 29,4 мільйона гривень, івано-франківська «ПБС» – на 12,7 мільйона гривень.
ЗМІ часто згадують фірму «Вельт капітал» у зв’язку зі скандалами та фінансовими махінаціями. Фірми «Волиньдорбуд» та «ПБС» мають спільні зв’язки з волинськими олігархами Ігорем Палицею та Степаном Івахівим. Після виборів 2019-2020 років «Волиньдорбуд» стрімко увірвалась на ринок ремонтів доріг, отримавши багатомільйонні підряди, не маючи власної техніки.
За інформацією видання «Наші гроші», у 2023 році на будівництво лісових доріг «Ліси України» витратили 263 мільйони гривень. Найбільшими підрядниками стали «Вельт капітал», «ПБС» та «Волиньдорбуд».
Екологи вважають, що будівництво лісових доріг має сумнівну користь і слугує лише для доступу до більших обсягів лісових ресурсів. Вони зазначають, що такі дороги будують у лісах, які є рекреаційними або водоохоронними, що несе шкоду для довкілля.
Щорічно Україна втрачає тисячі гектарів старих лісів, які критично важливі для збереження біорізноманіття. Екологи вважають, що 500 кілометрів нових доріг – це сумнівна ініціатива, яка може завдати шкоди природним заповідникам.